Jeg er utdannet museumsfotograf med fagbrev fra Trøndelag Folkemuseum 2004-2007 hvor jeg fikk en bred utdannelse i både analog og digital fototeknikk og forvaltning. Deretter studerte jeg ved Kunstakademiet i Trondheim og har hele tiden arbeidet både som freelance fotograf og billedkunstner. 2014-2019 var jeg ansatt som museumsfotograf ved Statens museer för världskultur og har siden januar 2020 jobbet på Universitetsbiblioteket i Göteborg, hvor jeg i dag gjør repro av samlingen. For det meste bøker, ulike analoge bildematerial og handskrifter.

Jeg har derfor lang erfaring med hantering og fotografering/digitalisering av museumsföremål, arkivmaterial, studiobelysning, registrering i databasene Carlotta, Primula. Behersker ulike typer av scannere og digitaliseringsrobot. Jeg har også erfaring med 3D- programmet Scetchfab og vant til å arbeide med EAN-scanner direkte i foto-situasjonen. Dette er et kraftfullt verktøy som gir en effektiv arbeidsflyt. Redigeringsprogrammene jeg arbeider i er Adobe photoshop og premiere, Bridge og Image Magick.


Har utover selve arbeidet med samlingen jobbet nære kommunikasjonsavdelingen der jeg har dokumentert utstillinger, programaktiviteter, pressebilder, bildebestillinger, klargjort material til print og web/sosiale medier.

Kan også nevne at jeg erfaring med praktikanter, holdt workshop i diverse foto og kunst-teknikker, har medvirket i mange utstillingsgrupper og har opparbeidet med et stort nettverk innom museum og kunstfeltet i Norge og Sverige. Har også kunnskap om og er vant til å følge lover og regler i henhold til opphavsrett og personvern

Retur av Paracas från Göteborg till Peru. Anna Javér, Textile Conservator, National Museum of World Culture. Maria Isabel Medina Castro Textile Conservator/Courier Museo Nacional de Arqueología, Antropología e Historia del Perú

Alle bilder er fra utstillingene Korsvägar og Tillsammans, VKM

Scener och samtal Arr. Göteborgs litteraturhus på Världskulturmuseet. En parallell litterär scen som på olika sätt tar upp frågor kring hur vi vill leva tillsammans och hur vi bäst värnar det demokratiska samhälle vi är en del av.

Dokumetation utställning Aswat, Världskulturmuseet i Göteborg, september 2017

Paracas samlingen, magasinet världskulturmuseet Göteborg, Textilkonservator Anna Javér, Dr. Elena Phipps Lecturer från World Arts and Culture, UCLA. Senior Museum Scholar, Metropolitan Museum of Art och Dr. Ann H. Peters från University of Pennsylvania

Intendent Jan Amnehäll, Världskulturmuseet, på sitt kontor, Ebbe Lieberathsgatan, Göteborg.

8. mars demonstration i Göteborg

Tröja, halili, av basttyg. (Orig. nr 919), Mellan-Celebes: Paloe, basttyg

Övre bilden är en detalj från ett foto från Allmänna etnografiska utställningen 1878-1879, Stockholm. Den visar de mockasiner som ställdes ut tillsammans med Vita Rävens (White Fox) övriga kläder. Från Arvfurstens palats, Stockholm. Fotograf: C. F. Lindberg 1879.

Nedre bilden föreställer mockasinerna 1897.01.0001l1-2 vilka alltså är de mockasiner som syns på bilden 1875. Fotograf: Ina Marie Winther Åshaug 2017-07-28.

Problemet är att enligt föremålsförteckningen är det ett annat par mockasiner (inv. nr 0000.00.0283d-e) som förvärvades från Vita Räven samtidigt som resten av dräkten medan det andra paret, 1897.01.0001, lär ha förvärvats först 1897 av "Smith" i Kalifornien (vilket alltså inte kan stämma då de var utställda i Stockholm 1878). På de bilder som finns av Vita Räven där han har på sig kläderna (se 001966 och 007429) har han ett tredje par mockasiner.


Alle bilder er fra utstillingen Tillsammans, VKM